Sabtu, 19 September 2009

Salam Lebaran


Yang empunya blog mengucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir dan Batin ( kalau ada lah yah ) kepada semua kawan-kawan, pengunjung2, yang tersesat masuk sini dan semua penduduk negara Malaysia serta semua penduduk bumi yg beragama Islam tidak kira di mana berada. Semoga kita semua diberi kesihatan rohani dan diberi kejayaan di dunia dan akhirat. amin....

Selasa, 1 September 2009

Kisah Ramadhan : "Tempahkan bilik ku di neraka"

Pada suatu hari, seorang gadis yang terpengaruh dengan cara hidup masyarakat Barat
menaiki sebuah bas mini untuk menuju ke destinasi di wilayah Iskandariah. Malangnya
walaupun tinggal dibumi yang terkenal dengan tradisi keislaman, pakaian gadis tersebut sangat menjolok mata. Bajunya agak nipis dan seksi hampir terlihat segala yang patut disembunyikan bagi seorang perempuan dari pandangan lelaki ajnabi atau mahramnya.

Gadis itu dalam lingkungan 20 tahun. Di dalam bas itu ada seorang tua yang
dipenuhi uban menegurnya.

"Wahai pemudi! Alangkah baiknya jika kamu berpakaian yang baik, yang sesuai dengan
ketimuran dan adat serta agama Islam kamu, itu lebih baik daripada kamu berpakaian
begini yang pastinya menjadi mangsa pandangan liar kaum lelaki.... " nasihat orang tua itu.

Namun, nasihat yang sangat bertetapan dengan tuntutan agama itu dijawab oleh gadis itu dengan jawapan mengejek. "Siapalah kamu hai orang tua? Apakah di tangan kamu ada anak kunci syurga? Atau adakah kamu memiliki sejenis kuasa yang menentukan aku bakal berada di syurga atau neraka?"

Setelah menghamburkan kata-kata yang sangat menghiris perasaan orang tua itu gadis itu tertawa mengejek panjang. Tidak cukup setakat itu, si gadis lantas cuba memberikan telefon bimbitnya kepada orang tua tadi sambil melafazkan kata-kata yang lebih dahsyat.

"Ambil handphone ku ini dan hubungilah Allah serta tolong tempahkan sebuah
bilik di neraka jahannam untukku, " katanya lagi lantas ketawa berdekah-dekah tanpa
mengetahui bahawasanya dia sedang mempertikaikan hukum Allah dengan begitu biadab.

Orang tua tersebut sangat terkejut mendengar jawapan dari si gadis manis. Sayang
wajahnya yang ayu tidak sama dengan perilakunya yang buruk. Penumpang-penumpang yang
lain turut terdiam ada yang menggelengkan kepala kebingungan. Semua yang di dalam bas
tidak menghiraukan gadis yang masih muda itu yang tidak menghormati hukum-hakam itu dan mereka tidak mahu menasihatinya kerana khuatir dia akan akan menghina agama dengan lebih teruk lagi.

Sepuluh minit kemudian bas pun tiba perhentian. Gadis seksi bermulut celupar tersebut
di dapati tertidur di muka pintu bas. Puas pemandu bas termasuk para penumpang yang
lain mengejutkannya tapi gadis tersebut tidak sedarkan diri. Tiba tiba orang tua tadi
memeriksa nadi si gadis. Sedetik kemudian dia menggelengkan kepalanya. Gadis itu telah kembali menemui Tuhannya dalam keadaan yang tidak disangka. Para penumpang menjadi cemas dengan berita yang menggemparkan itu.

Dalam suasana kelam kabut itu, tiba tiba tubuh gadis itu terjatuh ke pinggir jalan.
Orang ramai segera berkejar untuk menyelamatkan jenazah tersebut. Tapi sekali lagi
mereka terkejut. Sesuatu yang aneh menimpa jenazah yang terbujur kaku di jalan raya.
Mayatnya menjadi hitam seolah olah dibakar api. Dua tiga orang yang cuba mengangkat
mayat tersebut juga kehairanan kerana tangan mereka terasa panas dan hampir melecur
sebaik saja menyentuh tubuh si mayat.

Akhirnya mereka memanggil pihak keselamatan menguruskan mayat itu. Begitulah kisah
ngeri lagi menyayat hati yang menimpa gadis malang tersebut. Apakah hasratnya menempah sebuah bilik di neraka dimakbulkan Allah? Na'uzubillah, sesungguhnya Allah itu Maha Berkuasa di atas segala sesuatu. Sangat baik kita jadikan iktibar dan pelajaran dengan kisah benar ini sebagai Muslim sejati. Jangan sekali sekali kita mempertikaikan hukum Allah dan mahupun sunnah RasulNya s.a.w. dengan mempersendakan atau mengejek.

Kata kata seperti ajaran Islam tidak sesuai lagi dengan arus kemodenan dunia hari ini
atau sembahyang tidak akan buat kita jadi kaya dan seumpamanya adalah kata kata yang
sangat biadab dan menghina Allah, pencipta seluruh alam. Ingatlah teman, kita boleh
melupakan kematian, tetapi kematian tetap akan terjadi bagi kita. Hanya masanya saja
yang akan menentukan bila kita akan kembali ke alam barzakh.

Janganlah menjadi orang yang bodoh, siapakah orang yang bodoh itu? Mereka itulah orang yang ingin melawan Tuhan Rabbul 'alamin. Apabila anda enggan melaksanakan suruhan Tuhan bererti anda ingin melawan arahan Tuhan. Sewaktu di sekolah anda tertakluk dengan undang-undang sekolah, dalam pekerjaan anda tertakluk dengan undang-undang yang di lakar oleh majikan anda, di dalam negeri anda tertakluk di bawah undang-undang negara anda. Begitu taksub sekali anda terhadap undang-undang itu hingga terlalu prihatin takut kalau melanggar undang-undang itu.

Apabila anda berpijak di bumi ini, anda juga tertakluk dengan undang-undang yang telah di gubal oleh yang menjadikan bumi ini. Setiap Sultan ada taman larangannya, begitu juga Allah s.w.t. Taman laranganNya adalah perkara-perkara yang telah diharamkan bagi hamba-hambaNya di muka bumi ini.

Sama samalah kita memohon agar Allah sentiasa memberi kita petunjuk di atas jalan yang benar dan agar Dia memberikan kekuatan agar kita sentiasa dapat menjaga lidah kita.

Dipetik dari majalah Iskandariah Mesir 'MANAR ISLAM'

Isnin, 24 Ogos 2009

Fikiran Negatif

25 Tabiat Melambangkan Sikap Suka Berfikiran Negatif

Anda memiliki sikap suka berfikiran negatif apabila:

1. Memandang rendah pada apa yang orang lain buat, bakat dirinya, pencapaiannya dan usahanya.
2. Anda memperbodohkan orang semata-mata untuk menjadikan kesilapannya sebagai bahan ketawa.
3. Anda cepat melihat yang buruk dalam apa saja situasi, benda, perkara.
4. Anda selalu mengomen, mengkondem, mengkritik, hentam belakang.
5. Anda suka bercerita keburukan orang - ahli politik, kawan, kekasih, suami, isteri atau keluarga Anda.

6. Tak pernah terfikir untuk merasa bersyukur, bahkan ia takde guna bagi Anda.
7. Tak pernah meminta maaf dan tak mahu melafazkan kemaafan.
8. Sukar melupakan orang yang pernah berbuat salah pada Anda.
9. Anda banyak bercakap untuk menampakkan Anda tahu banyak perkara, peka semua berita. Cakapan orang lain tak penting bagi Anda kerana mereka hanya tahu sedikit saja, tak setanding Anda.
10. Anda suka menyalahkan orang lain setiap kali timbul masalah.

11. Lebih banyak menggunakan bahasa sindiran pedas dari cakapan berterus terang secara berhemah.
12. Sakit hati melihat orang lebih berjaya dari Anda atau apabila melihat orang lebih lebih maju dari Anda.
13. Anda menganggap orang lain menunjuk-nunjuk, seolah-olah mencabar Anda sedangkan sebenarnya mereka tidak begitu.
14. Cakap tak berlapik, tak sopan, main hambur ikut suka hati.
15. Mahu orang lain respek Anda, tapi sukar untuk Anda respek orang lain kerana berbuat begitu memalukan Anda.

16. Cepat naik marah, pantang ditegur, susah melupakan apa yang membuat Anda marah.
17. Menganggap diri Anda kaya dan hebat serba serbi, walaupun sebenarnya banyak berhutang.
18. Anggap apa yang Anda miliki jauh lebih hebat, pencapaian Anda lebih hebat dan Anda tak sanggup dikalahkan.
19. Malas nak belajar sesuatu perkara baru.
20. Tak nak berubah, selesa kekal dengan yang ada.
21. Mahu orang lain mengikut saranan Anda, langsung tak menghormati keputusan mereka.
22. Berlagak seolah-olah Anda orang penting ketika berada dalam sesatu majlis keramaian.
23. Amat menjaga sembahyang, tapi mulut memaki-maki.
24. Berjanji insya Allah, tapi asyik mungkir janji.
25. Suka mempergunakan, memperalatkan kejujuran dan kebaikan orang.

Fikiran melambangkan perbuatan. Perbuatan juga melambangkan cemana rupa fikiran, positif ke ke negatif. Anda boleh mengenali pemikiran negatif jika Anda terlihat ciri-ciri perbuatan negatif seperti di atas.

Jadikan 25 sikap itu sebagai panduan, garis ukuran untuk Anda check attitude diri. Jika ada sikap di atas terdapat pada Anda, itu tandanya Anda kena berubah kalo Anda nak ada kemajuan dalam hidup.

Semua 25 panduan itu tak semestinya betul, bahkan boleh jadi salah kerana ia hanya berdasarkan kajian pada masyarakat umum. Tak sama pada semua orang. Saya percaya andai kata Anda sambung tulis start dari yang ke 26, mesti senarai tu sampai 100 atau 200, apatah lagi bila ditaip dengan penuh perasaan geram..betul tak? Hehe..

Biar orang kritik kita, jangan kita mengkritik sebab itu akan memfull-powerkan pemikiran negatif yang ada dalam diri kita. Banyakkan yang positif supaya dapat mengurangkan yang negatif. Pemikiran negatif sukar untuk dibuang, tapi boleh dilatih untuk menjadi semakin mengurang.

Di ambil dari http://www.imotivasi.com

Ahad, 23 Ogos 2009

hikmah puasa ramadhan

"Wahai orang-orang yang beriman ! Diwajibkan kepada kamu puasa sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang yang sebelum kamu,supaya kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa." (S.al-Baqarah:183)

PUASA menurut syariat ialah menahan diri dari segala sesuatu yang membatalkan puasa (seperti makan, minum, hubungan kelamin, dan sebagainya) semenjak terbit fajar sampai terbenamnya matahari,dengan disertai niat ibadah kepada Allah,karena mengharapkan redho-Nya dan menyiapkan diri guna meningkatkan Taqwa kepada-Nya.

RAMAHDAH bulan yang banyak mengandung Hikmah didalamnya.Alangkah gembiranya hati mereka yang beriman dengan kedatangan bulan Ramadhan. Bukan sahaja telah diarahkan menunaikan Ibadah selama sebulan penuh dengan balasan pahala yang berlipat ganda,malah dibulan Ramadhan Allah telah menurunkan kitab suci al-Quranulkarim,yang menjadi petunjuk bagi seluruh manusia dan untuk membedakan yang benar dengan yang salah.

Puasa Ramadhan akan membersihkan rohani kita dengan menanamkan perasaan kesabaran, kasih sayang, pemurah, berkata benar, ikhlas, disiplin, terthindar dari sifat tamak dan rakus, percaya pada diri sendiri, dsb.

Meskipun makanan dan minuman itu halal, kita mengawal diri kita untuk tidak makan dan minum dari semenjak fajar hingga terbenamnya matahari,karena mematuhi perintah Allah.Walaupun isteri kita sendiri, kita tidak mencampurinya diketika masa berpuasa demi mematuhi perintah Allah s.w.t.

Ayat puasa itu dimulai dengan firman Allah:"Wahai orang-orang yang beriman" dan disudahi dengan:" Mudah-mudahan kamu menjadi orang yang bertaqwa."Jadi jelaslah bagi kita puasa Ramadhan berdasarkan keimanan dan ketaqwaan.Untuk menjadi orang yang beriman dan bertaqwa kepada Allah kita diberi kesempatan selama sebulan Ramadhan,melatih diri kita,menahan hawa nafsu kita dari makan dan minum,mencampuri isteri,menahan diri dari perkataan dan perbuatan yang sia-sia,seperti berkata bohong, membuat fitnah dan tipu daya, merasa dengki dan khianat, memecah belah persatuan ummat, dan berbagai perbuatan jahat lainnya.Rasullah s.a.w.bersabda:

"Bukanlah puasa itu hanya sekedar menghentikan makan dan minum tetapi puasa itu ialah menghentikan omong-omong kosong dan kata-kata kotor."
(H.R.Ibnu Khuzaimah)

Beruntunglah mereka yang dapat berpuasa selama bulan Ramadhan, karena puasa itu bukan sahaja dapat membersihkan Rohani manusia juga akan membersihkan Jasmani manusia itu sendiri, puasa sebagai alat penyembuh yang baik. Semua alat pada tubuh kita senantiasa digunakan, boleh dikatakan alat-alat itu tidak berehat selama 24 jam. Alhamdulillah dengan berpuasa kita dapat merehatkan alat pencernaan kita lebih kurang selama 12 jam setiap harinya. Oleh karena itu dengan berpuasa, organ dalam tubuh kita dapat bekerja dengan lebih teratur dan berkesan.

Perlu diingat ibadah puasa Ramadhan akan membawa faaedah bagi kesehatan
rohani dan jasmani kita bila ditunaikan mengikut panduan yang telah ditetapkan, jika tidak maka hasilnya tidaklah seberapa malah mungkin ibadah puasa kita sia-sia sahaja.

Allah berfirman yang maksudnya:

"Makan dan minumlah kamu dan janganlah berlebih-lebihan sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan." (s.al-A'raf:31)

Nabi s.a.w.juga bersabda:

"Kita ini adalah kaum yang makan bila lapar, dan makan tidak kenyang."

Tubuh kita memerlukan makanan yang bergizi mengikut keperluan tubuh kita. Jika kita makan berlebih-lebihan sudah tentu ia akan membawa muzarat kepada kesehatan kita. Boleh menyebabkan badan menjadi gemuk, dengan mengakibatkan kepada sakit jantung, darah tinggi, penyakit kencing manis, dan berbagai penyakit lainnya. Oleh itu makanlah secara sederhana, terutama sekali ketika berbuka, mudah-mudahan Puasa dibulan Ramadhan akan membawa kesehatan bagi rohani dan jasmani kita. Insy Allah kita akan bertemu kembali.

Allah berfirman yang maksudnya: "Pada bulan Ramadhan diturunkan al-Quran
pimpinan untuk manusia dan penjelasan keterangan dari pimpinan kebenaran
itu, dan yang memisahkan antara kebenaran dan kebathilan. Barangsiapa menyaksikan (bulan) Ramadhan, hendaklah ia mengerjakan puasa.

(s.al-Baqarah:185)

Oleh Ustaz Syed Hasan Alatas

Isnin, 20 Julai 2009

Sijil Anugerah

Tahniah Kampung Paris mendapat tempat kedua dalam pertandingan reka blog paling kreatif anjuran Dun Sukau Sempena Perasmian blog Sukau http://adun48sukau.blogspot.com

Selasa, 16 Jun 2009

Kapal Bugis Najib Tun Razak

Memasuki ruang rapat di Kantor Perdana Menteri (PM) di Kuala Lumpur, hal pertama yang ditanyakan Najib Tun Razak adalah keberadaan miniatur kapal. “Mana tu kapal Bugis?” spontan, tanya pria yang dilantik Yang Dipertuang Agung Malaysia Mizan Zainal Abidin menjadi PM ke-6 Malaysia itu, kepada stafnya.

“Oh sudah ada!” Najib berujar lega setelah tahu miniatur kapal bugis terpajang rapi di lemari dokumen yang menempel di dinding. Miniatur kapal Bugis, merupakan pajangan yang harus ada di ruang kerja PM baru Malaysia itu.

Hal itu mengingatkan Najib akan nenek moyangnya yang rupanya asli Bugis. “Asal usul saya orang Bugis. Tapi, saya Perdana Menteri untuk semua orang Malaysia,” kata putra sulung mantan PM Malaysia kedua, Abdul Razak, itu, saat bertemu tujuh wartawan asal Indonesia, belum lama ini di Kuala Lumpur.

Tak hanya kapal Bugis, lagu, juga menjadi salah satu minat Najib akan hal yang berbau Indonesia. Meski keturunan Bugis, Najib paling suka mendengarkan musik-musik dari Batak. Istrinya, Rosmah Mansor adalah keturunan Minang, Sumatera Barat.

Najib mengaku senang bertemu dengan para jurnalis asal Indonesia. “Selain bertemu dengan pimpinan negara, saya juga hendak bertemu pemimpin kelompok informal di Indonesia, termasuk para jurnalis seperti ini,” harapnya.

Kesediannya untuk diwawancarai sejumlah media, disebut sebagai tanda keseriusannya untuk membuka kebebasan pers.

Sejauh ini, kebebasan pers di Malaysia menduduki posisi 132 dari 173 di dunia. Begitu dilantik, telah pula membebaskan 13 aktivis yang ditahan berdasarkan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri). Selain itu, Najib juga mengizinkan dua media oposisi yang sempat dibekukan untuk kembali terbit.

Dalam perhelatan “Malam Wartawan Malaysia” yang ditukangi Malaysia’s Press Institute (MPI) di Hotel Istana, Kuala Lumpur, Najib mengklaim bakal mendukung penuh diselenggarakannya sebuah debat dialog nasional demi sebuah transparansi dan akuntabilitas.

Dialog tersebut dipercaya akan menjadi sebuah titik terang bagi pers yang bebas, bersemangat, dan penuh informasi. “Jika kita benar-benar ingin membangun sebuah demokrasi yang responsif terhadap kebutuhan semua lapisan masyarakat, kita membutuhkan sebuah media yang diberikan wewenang untuk secara bertanggung jawab melaporkan apa yang mereka lihat.” ujar Najib


Di petik dari http://www.bugis.net/v1/?p=3

Rabu, 10 Jun 2009

Pelancaran Laman Blog Adun N48 Sukau

Pada Hari kemarin 09, Jun 2009 " Majlis Pelancaran Laman Blog ADUN N.48 Sukau " http://adun48sukau.blogspot.com diadakan di Paris 1 Anjuran UPKR N 48 Sukau. Pelancaran ini di rasmikan oleh YB. Datuk Hajjah Jainab Datuk Seri Panglima Hj. Ahmad Ayid ( Pem. Menteri Pembangunan Sumber Dan Kemajuan Teknologi Maklumat). Majlis ini di hadiri oleh YB SADDI ABDUL RAHMAN.
Turut menghadiri majlis Pemaju Mukim Kg. Paris SAMRY SHER MOHAMAD
PEMAJU MUKIM, Pegawai Kemajuan Masyarakat AMIRUDIN MOHD DAMIT dan semua UPKR Adun 48 Sukau. Majlis ini di meriahkan oleh ARtis Legend Sabah Abu Bakar Ella ( AMPAL ). Tidak kering gusi di buatnya. Majlis juga di hiburkan oleh Boyd (Anak kepada YB SADDI ABDUL RAHMAN ) dan artis dari semenanjung iaitu Farrah Asyikin.
Majlis ini untuk mendedahkan internet kepada masyarakat kampung paris. Kanak-kanak, dewasa dan semua ketua-ketua adun N.48 sukau perlu tahu menggunakan internet' Kata YB Hajjah Jainab '. Pendedahan ini akan memantabkan lagi gaya hidup masyarakat Kampung Paris pada masa depan sejajar dengan pembangunan sekarang. Kemudahan telah di sediakan oleh kerajaan seperti Pusat Jalur Lebar Komuniti di Paris 1 dan Sukau untuk memudahkan masyarakat mengenali dan belajar internet. Ini adalah dasar kerajaan yang mengambil berat keatas rakyatnya.

Sempena majlis ini juga, Penganjur juga membuat pertandingan buat blog, Menaip paling cepat bagi anak-anak, Menari Shuffle dan Bola Sepak.

Blog http://kampungparis.blogspot.com mendapat tempat kedua. Tempat pertama di menangi oleh orang sukau dan tempat ketiga di menangi oleh Kampung Paris 1. Tahniah Kepada pemenang-pemenang.

Ahad, 24 Mei 2009

test kelajuan menaip

cuba testing kelajuan anda menaip di sini... test..test..je...Enjoy...



30 perkataan

Speedtest

Rabu, 13 Mei 2009

Flu Babi

Waspada 'gelombang kedua' flu babi


Menteri kesihatan memberi amaran kepada rakyat akan kemungkinan "gelombang kedua" jangkitan wabak influenza A (H1N1) atau selesema babi susulan penularannya ke Thailand hari ini.

Datuk Seri Liow Tiong juga mengakui kerajaan Malaysia semakin tertekan untuk mencegah virus itu daripada merebak ke negara ini, lapor Bernama.

Menurut laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), sejumlah 4,379 kes jangkitan disahkan berlaku di seluruh dunia dengan keadaan paling teruk berlaku di Mexico.

"Kita semakin tertekan untuk memastikan wabak ini tidak menular ke negara kita.

"Setakat ini kita telah berjaya mengawalnya tapi kita tak boleh mengambil ringan perkara ini dan perlu sentiasa bersedia untuk menghadapinya," Liow dilapor berkata selepas merasmikan Hari Jururawat Sedunia di Kuala Lumpur, hari ini.

Tambahnya, pemantauan influenza dalam tempoh jangka panjang turut dipergiatkan dan ia akan menjadi cabaran kepada kementerian untuk memastikan tiada jangkitan penyakit itu.

Beliau berkata, orang ramai perlu memberi tumpuan kepada kebersihan diri dan segera mendapatkan rawatan perubatan jika mereka mengalami apa-apa jua simptom penyakit berkenaan.

Kementerian Kesihatan telah menggerakkan Pelan Persediaan Menghadapi Kemungkinan Wabak Influenza pada 30 April lalu.

Ketua pengarah kesihatan berkata sehingga jam 12 tengah malam tadi, bilik Pusat Kesiapsiagaan Krisis dan Bertindak Cepat (CPRC) kementerian berkenaan menerima tiga notifikasi kes yang dimasukkan ke wad pengasingan Hospital Sungai Buloh dan Hospital Seremban bagi tujuan siasatan serta pemerhatian.

"Kesemua kes telah disahkan negatif terhadap influenza A (H1N1), sehingga masa ini tiada kes influenza A (H1N1) dikesan di negara kita," Tan Sri Dr Ismail Merican dipetik berkata hari ini.

Menurut agensi berita itu lagi, 6,440 individu disaring di semua pintu masuk negara dan setakat ini tiada kes dirujuk ke hospital.

Tambahnya, bilik CPRC menerima sejumlah 44 panggilan dan dua e-mel daripada orang ramai berhubung nasihat perjalanan ke luar negara, rawatan dan vaksin serta saringan.

"Orang ramai tidak perlu bimbang dengan situasi influenza A(H1N1) kerana kementerian sentiasa meningkatkan pemantauan dalam memastikan tindakan proaktif diambil bagi melindungi kesihatan penduduk Malaysia," katanya.

Beliau juga berkata, tiada risiko untuk mendapat jangkitan influenza A (H1N1) sekiranya daging atau produk babi disediakan dan dimasak secara betul.

Petikan dari www.malaysiakini.com

Sabtu, 25 April 2009

Badminton Tertutup Kinabatangan

Sempena PESTA KAAMATAN 2009, semua warga Kinabatangan untuk menyertai pertandingan badminton individu sempena Pesta Kaamatan Daerah Kinabatangan. Pertandingan di adakan pada 05 - 08, Mei 2009 Pada Jam 5 pm sehingga 11 pm dan bertempat di Dewan Sri Lamaq, Kinabatangan.

Kategori :

Perseorangan Lelaki Terbuka
Bergu Lelaki (veteran) 45 tahun ke atas
Bergu Wanita Terbuka
Bergu Campuran Terbuka
Bergu Lelaki Terbuka

Hadiah Yang Di tawarkan :

Johan TRacksuit, Racket, Hamper dan Sijil
N. JOhan Baju, Hamper dan Sijil
Ketiga Baju Hamper dan Sijil
Keempat Hamper dan Sijil

Saya akan menyertai pertandingan ini nanti Kategori Bergu Lelaki terbuka, Mahu ambil Single juga, tapi takut nafas tidak mencukupi. Main sekadar suka-suka sahaja. Kalau Johan Alhamdulillah Lah. Kalau Johan dapat racket baru lagi. Kalau Kalah, balik lah...
Apapun badminton adalah sukan saya.

MAJULAH SUKAN UNTUK KAMPUNG PARIS

Khamis, 23 April 2009

Hangat - Manohara Odelia Pinot




Manohara Odelia Pinot ,model terkenal indonesia yang berumur 17 tahun didakwa dilarikan oleh seorang kerabat diraja Kelantan yang juga suaminya dan Manohara Odelia Pinot pernah didera termasuk luka di bahagian dada akibat ditoreh.

Laporan sebuah akhbar harian Indonesia, Surya kejadian itu diberitahu sendiri oleh orang dalam istana kepada ibu model berkenaan.

Ibu Manohara Odelia Pinot mendakwa anaknya dibawa secara paksa selepas mereka sekeluarga selesai mengerjakan umrah bulan lalu dengan menaiki pesawat peribadi dari Jeddah, Arab Saudi.








Rabu, 22 April 2009

Paris Badminton Club

Paris Badminton Club ( PBC )










i like funny baby

Tidak tau mahu posting apa ari ni...last² terpikir plak nak masukkan gambar baby locok-locok..cari² di Google ini jak lah yg berkenan di hati ku

Lapar mahu makan anjing


WOw...ini dia yang aku cari selama ini...


Pasti sedap ni kalau sudah masak



Anak Superman



Boleh ke kasi habis tu?


aisemen....sammatlah baby nie?



Praktis untuk masa dewasa nanti


bestnya tidur di mangkuk tandas

Tangan dah penat pegang botol susu, kaki boleh ganti pegang




alalalal..kesiannya...



hair Style 2009



wanna fight with me..?



Kalau tidak mau di gigit, jangan ganggu saya!



Boring lah ari ni..



GAtalnye budak nie..

Anjing Mirip Manusia

Penduduk di Kota Umbauba, Brazil digemparkan oleh kelahiran anak anjing yang mirip bayi manusia. Anjing tersebut melahirkan 5 ekor anak anjing, Tetapi seekor daripadanya menyerupai bayi manusia. Dua kaki depannya mirip tangan bayi manusia, dua kaki belakangnya mirip kaki bayi manusia dan memiliki alat kelaminnya mirip alat kelamin bayi manusia lelaki.
Tapi malangnya anak anjing yang mirip bayi manusia itu telah mati.


ALLAH MAHA BESAR







Apakah ini satu tanda manusia zaman sekarang sudah ramai yang berkelakuan seperti anjing?

Lihat Gambar di bawah

Lebih 5,000 orang tidak berpakaian

Wallaualam...

Sabtu, 4 April 2009

Berita Hangat

Pagi tadi adik saya calling dr Lahad Datu, ada kejadian yang tidak sedap di dengar oleh semua laipasan masyarakat. Adik sy bagi tau, Ada seorang lelaki yang membakar Bendera Sabah sambil mengibarkan Bendera warna kuning lambang Harimau di tengah Bandar Lahad Datu. Lelaki itu dapat di tahan oleh pihak polis Lahad Datu untuk di soal siasat.

Ermm....macam2 kejadian sudah di Lahad Datu, apakah motif mereka buat macam tu? Macam tiada kerja lain sudah mau di buat? Adakah mereka mau jadi hero macam yang dalam filem..huhu..Teganya hatinya membakar Bendera Sabah. Kita sebagai Rakyat Sabah memang tidak suka kejadian seperti membakar bendera Negeri kita yang tercinta Sabah.

Rabu, 1 April 2009

Kemahiran ICT dalam PJK jana sosioekonomi Dun Sukau

9th March, 2009

SUKAU: Pusat Jalur Lebar Komuniti atau PJK, satu gaya hidup baru mengangkat imej dan masa depan ilmu serta sosioekonomi masyarakat di kawasan ini.

Apa tidaknya, hanya dengan membayar RM5.00, setiap individu masyarakat bermula dari kanak-kanak, remaja, belia hinggalah suri rumah atau siapa saja, boleh meneroka dunia luar serta menguasai maklumat dengan kemahiran Teknologi Maklumat atau ICT seumur hidup!

Dengan bayaran ahli PJK ini mereka boleh berkunjung ke pusat PJK berhampiran, empat darinya bakal dibuka dalam tempoh terdekat di kawasan Dun Sukau melibatkan Kampung Paris, Kota Kinabatangan, Bukit Garam dan di Kampung Sukau sendiri sudah pun beroperasi lebih sebulan lalu .

Kesemua ini adalah mesej penting sebuah projek kerajaan di bawah Suruhanjuaya Ko-munikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) yang dilaksanakan oleh Telekom Malaysia, di bawah sasaran Program Pemberian Perkhid-matan Sejagat (PPS).

Daripada enam diwujudkan di seluruh Sabah, empat dari pusat PJK ini berpihak kepada kawasan Parlimen Kinabatangan, yang sebahagian besarnya mendapat manfaat rakyat dalam kawasan Dun Sukau. .. Dua lagi dari projek ini terletak di Pagulangan, Nabawan dan Mempakat Laut, Pitas.

Program menyedarkan masyarakat mengenai kemudahan ini melalui PJK Bersama Komuniti, diadakan di Pekan Sri Lamag, Kinabatangan pada Sabtu, dikendalikan bersama SKMM, TM dan empat gabungan PJK terlibat.

Program itu dirasmikan oleh Adun Sukau, Saddi Haji Abdul Rahman melalui wakilnya, Amirudin Mohamad Damit, yang juga Pegawai Kemajuan Masyarakat (CDO) Dun Sukau.

Seperti apa yang dijelaskan oleh Abd. Ghafar Ismail, 27, Pengurus PJK Kampung Sukau yang diberi amanah sebagai Pengerusi Penganjur PJK Gabungan Daerah Kinabata-ngan kelmarin, penyediaan kemudahan program memperkasa ICT desa ini adalah kea rah mencapai inisiatif kebangsaan dalam merapatkan jurang digital di antara masyarakat Bandar dan luar Bandar, selaras matlamat digariskan di bawah Pelan Jalur Lebar Kebangsaan.

Mungkin kita masih tidak terlupa hasrat bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad suatu ketika dulu mengujudkan Koridor Raya Multimedia yang kini tersergam indah di Puterajaya, kini gagasan, visi dan misi sudah pun mula dinikmati di Sukau.

Berkelulusan Ijazah dalam bidang Pengurusan Sistem Maklumat UITM di Shah Alam 2005, yang ini juga merupakan syarat utama sebagai ketua pengendali sebuah pusat PJK yang ditetapkan SKMM, Abd Ghafar anak ketiga dari enam beradik itu mahu, seluruh masyarakat di daerah Kinabatangan menjadi ahli PJK sebagai usaha membolehkan mereka menguasai ICT.

“ Dengan menjadi Ahli PJK, mereka boleh menggunakan kesemua pusat PJK di dalam daerah ini dan di luar Sabah untuk belajar asas penggunaan komputer mengenai Microsof Office serta aplikasi On Line seperti E Goverment, On Line Banking dan sebagainya.

“ Tetapi menggunakan komputer untuk tujuan mendapatkan ilmu dan kemahiran dan mengetahui dunia luar secara maya,” katanya.

Setiap PJK termasuk tiga lagi disini yang beroperasi dalam tempoh terdekat akan dibuka bermula pukul 9.00 pagi hingga 6.00 petang. Jika peserta sesebuah PJK itu menjadi ramai bimbingan dan penggunaan komputer akan dibuat.secara bergilir.

Lebih 100 orang hadir dalam program itu dan lebih 50 darinya telah menjadi ahli PJK.

Sebagai tambahan, terdapat 14 unit komputer, dilengkapi dengan mesin pengimbas dan mesin pendua disediakan di pusat PJK Kampung Sukau bagi menjayakan operasinya, manakala di PJK Bukit Garam 18 unit Kom-puter disediakan, diikuti Kota Kinabatangan 15 dan Kampung Paris 1, 17 unit, yang turut dilengkapi mesin pengimbas dan mesin pendua. Penyediaan kesemua peralatan dan tapak projek ini ditaja oleh SKMM menerusi Universal Provision Service, sebuah agensi diperuntukkan di bawah suruhanjaya itu. Projek itu dianggarkan menelan belanja berjuta ringgit di sini.

Encik Julius Derawading bertugas sebagai Pengurus untuk PJK BUkit Garam, manakala Cik Huda Mohamad dan Cik Cermilita Caneza masing-masing bertugas sebagai pengurus PJK Kota Kinabatangan dan Kampung Paris 1.

Amirudin ketika mewakili Saddi merasmikan majlis itu, mahu seluruh rakyat di kawasan Sukau bersedia merebut peluang itu bagi mencapai matlamat SKMM dan rancangan pembangunan ekonomi yang disasarkan wakil rakyat itu.

Katanya, kemahiran dalam bidang ICT boleh membantu matlamat Saddi dan kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk meneroka bidang-bidang kemajuan di kawasan itu, khususnya rancangan mengujudkan Pekan Baru Sukau, menjana ekonomi pelancongan berasaskan Gumantong Park, serta kemajuan di bidang ilmu dan pendidikan yang mampu menjana rankaian pendidikan dengan Hub Pendidikan yang diwujudkan di Kampung Sungai Batang, di Libaran. Ini sebuah projek yang diilhamkan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Haji Aman.

Tambahnya, kedudukan Sukau sebagai distinasi pelancongan yang dikenali di merata Asia dan Eropah, menambah tarikan kepada para pelancong ke sini dengan kemudahan PJK itu membolehkan mereka berhubung dengan keluarga dan rakan di negara asal.

“Wakil rakyat kita amat berharap jika rakyat di sini menguasai ICT untuk mencari dan meneroka apa saja bidang pelaburan luar untuk menjayakan perusahaan yang berkaitan dengan ekonomi Sukau,” katanya.

Beliau berharap, kalangan ibu bapa, individu serta mereka yang mewakili pihak kerajaan dan swasta menyokong usaha SKMM itu untuk faedah yang disasarkan demi kebaikan setempat dan berterusan.

Di petik dari NEW SABAH TIMES

Bagi kawasan Kampung Paris 1, 2 dan 3 untuk keterangan lanjut sila hubungi Di talian 013-8723293

Atau ke Website PJK KAMPUNG PARIS 1


Isnin, 30 Mac 2009

Kebakaran Dasyat di Kampung Paris

Kira2 jam 2.30am pagi tadi, sebuah rumah keluarga ku di Kampung Paris Hangus di jilat api. . Punca kebakaran belum di pastikan lagi. Anggota Bomba Lahad Datu tiba di tempat kejadian sekitar jam 4.00am dapat mengawal keadaan dan api dapat di padamkan kira2 jam 5 pagi.. Alhamdulillah tidak ada nyawa terkorban....






Keadaan rumah kedai yang sudah dijilat api, tingkat atas rumah, tingkat bawah kedai



< Barang2 jualan habis terbakar semunya



Anggota Bomba Lahad Datu



Anggota Bomba sedang Mencari Peti Besi milik yang punya rumah


Usaha mencari Barang2 yang boleh di pakai lagi


Bahagian dapur turut musnah


Ini adalah Barang2 yang masi boleh di guna

Ahad, 29 Mac 2009

Aksi - Aksi di Lahad Datu

Tembak-tembak Di lahad Datu




Tumbuk-tumbuk di Lahad Datu

Sabtu, 28 Mac 2009

Black Out

Semalam kira2 jam 11.30 malam, Bekalan elektrik terputus secara tiba2 di sebabkan wayar letrik di langgar oleh Lorry di Simpang Melewar. Saya dan belia Kampung Paris bergegas ke tempat kajadian, apa yang saya lihat satu tiang letrik rebah tunduk ke bumi. Tapi apa yang best, di tempat kejadian ada cewek2 bisayak pekerja Sang Lee yang seksi..hehehe..Belia paris pun.. ehemm.. cuci2 mata lagi..haha.. Cewek2 tu takut masuk di tempat mereka tinggal, sebab masa kejadian tempat mereka berapi-api. Yang tidak bestnya line Celcom pun bermasalah, kejap ada kejap tidak ada..ermmm..
Pekerja TNB datang di tempat kejadian cuma tengok saja, pagi tadi baru diberbaiki. Jadi semalam tidur bergelap, panas, banyak nyamuk lagi..huhu.. kira2 jam 5 petang tadi baru siap diperbaiki.





Malam ini Earth Hour pada jam 8.30 pm Sehinggah 9.30. Satu jam bergelap lagi untuk malam ini. Tidak lama jika di bandingkan semalam sampai berjam-jam lamanya..

Kempen Earth Hour Sedunia 2009 Bertujuan untuk menyelamatkan dunia dan mengurangkan tekanan pemanasan seluruh dunia. Kita di sarankan untuk mengurangkan penggunaan elekterik untuk seketika waktu. Mudah-mudahan dengan cara ini boleh mengurangkan tekanan pemanasan dunia.

Ahad, 22 Mac 2009

Marketing Plan Tianshi Unicore

Check out this SlideShare Presentation:

Isnin, 16 Mac 2009

zone wireless kampung paris

internet, lepak, minum, makan, nonton dan bergosip..huhuhu


boleh nonton sambil betenet....

boleh order sayap bakar,sousage, buntut, sate dan yang sama waktu dengannya.....


lepak2 aja pun bisa donk....


kalau laptop yang menghadap ke belakang tu.. faham2 lah dorang tengok apa yah..


yang gemuk tu... org hebatnya kampung paris main badminton..heheh..jan marah yah!....

Sabtu, 14 Mac 2009

mirc


aglocomails.com

mirc adalah tempat ku main chat di zaman dulu kala... mirc yg mengajarku banyak tentang komputer..banyak perkara mengenai komputer yang saya tahu setelah menganali mirc di zaman kegemilangan chat. di samping itu ramai kenalan dr pelusuk kota, dari Lahad Datu, Tawau, Sandakan, Kunak, Sempurna, KK, seluruh sabah dan semenanjung malaysia.. dari indonesia, india, china, ermmm.. pakistan, bugistan.. dan banyak lagi lagi kenalan di mirc nie..hehehhe..Tapi semuanya sudah berlalu.. kenalan d mirc semuanya tidak tau kemana..susah mau cari mereka semunya... mirc tinggal kenangan... BY levis_blues

Kini saya main blogger lagi..

Khamis, 12 Mac 2009

risiko peladang kelapa sawit

Kelapa Sawit adalah salah satu punca pendapatan penduduk di Kampung Paris. Kelapa Sawit memang menguntungkan, Tapi banyak risikonya.. antaranya seperti di bawah : -
OWNERNYA

Jalan becak dan belubang meyebakan pick up ni tekubur..


nasib ada si kuning datang untuk membantu untuk menarik pickup, tapi tidak boleh juga naik, sebab tayar sudah terlalu dalam tenggelam...
cara untuk menyelesaikan masalah ini.. stamping buah ( pemindahan buah ke kenderaan yang lain)


" TIADA KERJA YANG SENANG UNTUK MENDAPATKAN WANG KALAU TIDAK DENGAN USAHA "