Selasa, 7 Oktober 2008

Mengembalikan Task Manager

Kita kena akui bahawa setiap daripada kita pernah dijangkiti virus sebelum ini. Walau dengan kecanggihan teknologi dan kepelbagaian perisian antivirus yang ada, kita masih boleh dijangkiti oleh virus - virus baru yang kebetulan mungkin pada masa itu munculnya virus yang masih belum dikenali oleh perisian antivirus.
Kadang - kala selepas selesai kita membuang semua virus yang ada, kita dibelenggu pula dengan masalah - masalah lain seperti, tidak dapat menggunakan ‘Windows Task Manager’ apabila anda menekan Ctrl-Alt-Delete. Terpapar mesej “Task Manager has been disabled by your administrator”.
Anda mungkin fikir senang untuk memperbaiki masalah ini, iaitu hanya dengan pergi ke Start->Run->regedit. Tapi tetiba pula mesej “Registry editing has been disabled by your administrator” dipaparkan ..
“Folder Options”, “Show Hidden Files & Folder” pun hilang !. Mesti bingungkan Jangan bimbang, sekarang sudah ada cara untuk mengembalikannya semula.
Masalah ini kebiasaannya disebabkan oleh sejenis virus yang dikenali sebagai “Brontok”. Virus “Brontok” akan mengubah sistem supaya ia dapat bersembunyi tanpa dikesan dengan mudah oleh pengguna.
Saya terjumpa dengan satu perisian percuma yang dipanggil
“Remove Restrictions Tool (RRT)” yang berupaya untuk mengembalikan semula masalah kehilangan :

- Registry Tools (regedit)
- Ctrl+Alt+Del
- Folder Options
- Show Hidden Files

Percuma dan mudah untuk digunakan, tapi jangan lupa, perisian ini perlu dijalankan di dalam “Safe Mode”.

Download Di sini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan